Cornus 2013

وای از اولم اشتباهی بودم ...

Cornus 2013

وای از اولم اشتباهی بودم ...

Crysis

 

سلام دوستان خوبم امروز یه مطلب فوق العاده براتون دارم البته نه که بگم مطلبم اینقدر خوبه نه بازیش اینقدر تاپ و باحاله و گرنه مطالب ما که همیشه در پیته!!!؟ امیدوارم راضی باشید در ضمن چند وقتیه یه مشکل در میهن بلاگ پیش اومده که  باز باید ما رو ببخشید موفق باشید.

کرایسیس آمد تا حس یک بازی واقعی را برای شما زنده کند!!

« نقد وبررسی بازیCrysis »

با بیش از 20 عکس از بازی(اگر عکسی نیامد و رویش ضربدر خورد روی آن کلیک راست کرده و show picture  را بزنید:

خصوصیات کلی بازیCrysis 

Crytek سازنده
Electronic Arts انتشار دهنده
سیزده نوامر سال 2007 تاریخ انتشار
تیراندازی، اول شخص سبک بازی
بالاتر از شانزده سال سن پیشنهادی
این بازی فعلا فقط برای کامپیوتر آمده است پلتفورم
کمتر از 20 دقیقه زمان یاد گیری اولیه
9.8/10 (اطلاعات بیشتر در آخر نقد) امتیاز سیمز47 به بازی

کپی برداری از این مطلب بدون ذکر منبع سیمز47 غیر مجاز است

نقاط قوت: گیم پلی روان و عالی که با فکر درست شده استسیمز47:گیم پلی عالی و روان،هوش مصنوعی بالا در بازی هوش مصنوعی تعجب انگیز،ساخت اشیاء و جزئیات بی نظیرسیمز47: اشیاء و وسایل بی نظیر، گرافیکی فوق العاده و بی نقصسیمز47: گرافیک فوق العاده، صدا گذاری اثرات بسیار بی نظیر و عالی سیمز47: صدا گذاری فوق العاده، فیزیک بسیار عالی در بازی

نقاط ضعف:خواستن سیستمی بسیار بالا برای اجرا، بازی مرحله ای بسیار کوتاه در برابر عظمت بازی

 

شروع:از طول عمر شرکت Crytek زیاد نمی گذرد و از سال 2004 شاهد بازی های این شرکت خوب بازیسازی هستیم.شروع کار این شرکت برمیگرده به سال 2004 که با بازی Far cry کار این شرکت نیز شروع شد. به نظر خیلی ها این شروع  شروعی بسیار خوب و دیدنی بود و علت دیدنی بودن این شروع نیز گرافیک بسیار خوب بازی Far cry در زمان خودش بود .شاید این گروه بازی سازی را استاد ساخت مناطق جنگلی و ساحلی نامید و اصلا گروهی دیگری در دنیا به پای این گروه نخواهد رسید.بازیی که امروز قصد معرفی و نقد اونو داریم بازی اول شخص است که دومین بازی از این شرکت است که دریچه ای رو به سوی بازیهای مدرن باز کرده است بازی با نام Crysis که به علت سیستم بالای گرافیکیش تنها در پی سی های فوق قدرتمند گرافیک اصلیش را نشان می دهد؟؟ و حتی کنسول های نسل بعدی نیز تاب بالا آوردن گرافیک بازی را ندارند؟؟؟؟

مقدمه:دود و آتشی از دور به چشم می رسد و سر و صداهای فراوان هر لحظه بیشتر می شود. نیروهای آمریکایی وارد معرکه شده اند و در مقابل خود نیروهای کره شمالی را می بینند ،هم اکنون وقت آن است که یکی از آنها آزمایشات خود را روی شهاب سنگ آغاز کند ولی فکر می کنید کدام یک از این نیروها پرچم سفید تسلیم را بر سر در چادرهای خود می زند خوب معلوم است هر دو خود را ابر قدرت زمان می دانند پس غرورآنها اجازه همکاری با هم را نمی دهد .... پس زمان حمله به یکدیگر و یک جنگ تمام عیار است ؟ پس دو کشور به جای آزمایش بر روی شهاب سنگ به درگیری ادامه می دهند و به کشتن یکدیگر می پردازند در حالی که شهاب سنگ در حال نیشخند به آنهاست؟؟

داستان بازی:داستان در سال 2020 به وقوع می رسد. کره شمالی همچنان در حال ساخت وسایل جدید است و خود را به یک ابر قدرت نظامی تبدیل کرده است. ناگهان اتفاق عجیب به وقوع می رسد شهاب سنگی بزرگ به قسمت های از کره شمالی برخورد می کند . کره ای ها به سرعت به محل حادثه وارد می شوند و پایگاه های خود را در دور شهاب سنگ برپا می کنند و قصدآزمایش بر روی شهاب سنگ رادارندولی تیم ویژه ایالت متحده متشکل از داشنمندان و نیروهای کماندوی ویژه دست به عمل می شوند  و می خواهند آزمایشات خود را بر روی شهاب سنگ بکنندکره شمالی به دانشمندان آمریکایی اجازه آزمایش بر روی شهاب سنگ را نمی دهد و به جای اینکه دانشمندان بیشتری  را برای آزمایش به محل شهاب سنگ بفرستد دانشمندانی را  که هستند خارج کرده و نیروهای نظامی خود را بیشتر و بیشتر در محل وارد می کنند و بلاخره صبرها به پایان می رسد ؛هیچ کدام از دو کشور پا عقب نمی کشند و به خاطر همین جنگ آغاز می شود . شما به عنوان یک نیروی ویژه آمریکایی دست به کار می شوید و به سمت پایگاه های مختلف کره ای ها حمله می کنید . هر دو کشور دیگر قافل از مسئله اصلی یعنی شهاب سنگ شده اند و بیشتر و به زور و زورآزمایی با هم می پردازند.ولی همین قافل شدن باعث می شود که شهاب سنگ ماهیت اصلی خود را نشان دهد!!! در حقیقت شهاب سنگ یک صفینه فضایی است که درون خود نیروهای غیر زمینی زیادی را می بینید... نیروهای بیگانه وارد زمین می شوند و اتحاد بین کره شمالی وآمریکا آغاز میشود و تازه این سرآغاز تازه ای است برای این ابر بازی؟؟؟

گیم پلیسیمز47:گیم پلی عالی و روان:بازی به این مدرنی احتیاج به گیم پلی عالی دارد تا بتواند بازی بی نظیر را تولید کند.گیم پلی بستگی مستقیمی به شما دارد و شمایید که گیم پلی را معنی می کنید . یک حالت این است که با گروه خود به سرعت و قدرت به سمت دشمن هجوم می آورید و تمام تسلیحات خود را روی سر آنها می ریزید تا نه تنها اثری از دشمن باقی نماند ،بلکه دیگر نامی از دشمن نیز در ذهن ها نباشد.روش دوم را می توان روش مسالمت آمیز تری نامید شما انفرادی عمل کنید و با مخفی کاری حساب تک تک دشمنان را میرسید؟ هر دو روش عالی است و بسته به فکر و روش کاری شما  می تواند لذت های گوناگونی را برای شما به وجود بیاورد.می توان به صورت ساده تر اینطور گفت بسته به سبک بازی که شما دوست دارید، شما می توانید عمل کنید بعضی ها روش جنگی را می پسندند و روشی که گروهی باشد و ولی بعضی از افراد انفراد گر هستند پس روش دوم را می پسندند!در بازی که پیش می روید اگر آسیبی ببینید به خاطر وجود لباس مخصوص جان شما کم کم بیشتر می شود و اگر بمیرید به محل چک پوینت و یا  سیو قبلی برمیگردید پس مشکلی در این زمینه نیز وجود ندارد.  اگر از گیم پلی یک بازی همه چیز بخواهیم بی انصافی است پس باید گفت سازندگان بازی نه تنها بد عمل نکردند بلکه عالی عمل کردند ولی بلاخره بازی در این حد مطمئنا نمی تواند نظر تمام بازیباز ها را برآورده کند . در پایین به بخش هایی از بازی که به گیم پلی  رابطه مستقیم دارد اشاره شده است:

شما می توانید یک اکشن تمام و کمال به راه بیندازید و لذت ببرید

دشمنان را به صورت مخفیانه قافلگیر کنید

1.وسایل نقلیه:در این بازی وسایل نقلیه گوناگونی را خواهید دید که باید گفت از تمام آنها می توانید استفاده کنید.وسایل را فقط نباید زمینی دید بلکه وسایل و تجیهزات هوایی و حتی قایق ها و کشتی ها را نیز در مراحل مختلف می توانید در دست بگیرید. پس باید گفت گیم پلی با استفاده از این وسایل سبکی دیگر به خود می گیرد سبکی که در هنگام کنترل این وسایل باید وجود داشته باشد .. کنترل هر وسیله بسته به مکانی که دارد و بسته و محیط کاملا متفاوت است ، وقتی شما در قایقی به سمت مقصد خود حرکت می کنید می توانید تکانهای مختلف را حس کنید که این تکان ها هم باز بسته به مسیر و قدرت باد است و در بعضی موارد که هوا صاف است شما بدون دردسر می توانید به راه خود ادامه دهید.این مسئله در کنترل های هوایی و زمینی نیز به همین حالت است مثلا در زمین های خاکی ، گلی ویا سنگی نوع حرکت ماشین یا تانکی که حرکت می دهید متفاوت است. وقتی که سوار بر ماشین هستید سبک به کل تغییر می کند دیگر فکر مخفی کاری را از سر خود دور می کنید و فقط به تخریب دشمنان می پردازید.در کنترل ماشین ها حالتی جالب است که  در ان می توانید از بالای بلندی و با سرعت زیاد ماشین را به سمت دشمن و مقر آن پرتاب کنید.

مواظب وسایل نقلیه مختلف دشمن باشید تا برای شما خطر ساز نشوند

2.جنگل پوشیده از برگ: خوب می گویید چه ربطی به گیم پلی دارد خوب بیشتر فکر کنید ... در قسمت  مخفی کاری این قسمت ارتباط مستقیم بر گیم پلی بازی دارد. به طوری که می توانید در لا به لای درختان و یا گیاهان پوشیده از برگهای بلند مخفی شوید و در وقت مناسب با تفنگ مخصوص که به صدا خفه کن مجهز شده است کار دشمن را بسازید.در بعضی موارد که دشمنان به صورت زیاد به سمت شما هجوم می آورند شما می توانید در لابه لای درختان و  برگها مخفی شوید و بعد دشمنان خود را قافل گیر کنید پس می بینید که حتی محیط نیز بر روی گیم پلی تاثیر مستقیم می گذارد، و قسمتی که الان گفتیم که شما می توانید مخفی بشید ،بدون اینکه دیده بشید به نورپردازی و فیزیک بالای بازی برمی گرده نه به هوش مصنوعی پایین دشمنات یعنی اینکه وقتی شما در پشت درخت یا گیاه هستید فیزیک و سایه به وجود آمده گیاه شما را از دید دشمن پنهان می کند .

شما دشمنان را از پشت قافلگیر کرده و تیر اندازی زیاد شما باعث تخریب بعضی از درختان جنگل و آتش سوزی می شود

3.تخریب پذیری: خوب وقتی صحبت از تخریب پذیری می شود باید گفت این بازی نه تنها یک قدم بلکه چندین قدم از بازی های کنونی جلوتر است و حتی تخریب پذیری بر روی گیم پلی بازی نیز تاثیر می گذارد!!!آرام خود را به منطقه مشخص در نقشه می رسانید و بعد در اینجا است که دشمنان را در یک خانه چوبی می بینید !!! تعداد دشمنان زیاد است ولی با یه فکر جالب می توانید تمام خانه را روی سر دشمنان فرو بریزید این کار باعث این می شود که دیگر شما به این احتیاج نداشته باشید که جان خود را برای نابودی دشمنان زیاد به خطر بندازید و با یه ترفند دشمنان در زیر آوارهایی که به زیبایی پایین ریخته می شوند از بین ببرید.یک حالت دیگری که در این قسمت وجود دارد حالت قافلگیری است که می توانید خود را به سقف یک مقر برسانید و بعد با کندن سقف شما می توانید به دشمنان به صورت قافلگیر کننده ای حمله ور شوید.

در عکس بالا صحنه ای قافلگیری در بازی را می بینید

4.لباس: این حالت از بازی چیز جدیدی نیست و در بازی مثل Rogue Trooper  و چندین بازی دیگر دیده بودید ولی این بار با تغییراتی که می تواند بازی را زیباتر از قبل کند.در یک لباس می توانید کارایی  را انجام دهید که کلا بر روی کل گیم پلی بازی تاثیر بگذارد.الف)نامرئی شدن کوتاه مدت: در این حالت که لباس شما به شما می دهد برای قسمت های مخفی کاری بسیار زیاد به کار می رود، شما در چند ثانیه خود را مخفی کرده و بعد می توانید به موانع دشمن نزدیک و نزدیک تر شوید و یا خود را داخل محدوده دشمن کنید و بعد با از کار انداختن قسمت های کلیدی مقر دشمن ،دشمن را فلج کرده و بعد نابود کنید.ب)قدرتمندتر کردن: این حالت به شما قدرتی افزون در چند ثانیه می دهد طوری که می توانید به تخریب محل های مختلف بپردازید.   پ)سرعت زیاد: این حالت می توانید سرعت حرکت خود را افزایش دهید و این قسمت برای فرار از دست دشمنان و یا عبور سریع برای رسیدن به قسمتی که باید ماموریت خود را انجام دهید صورت می گیرد.ت)افزایش جان: این قسمت مانند یک جلیقه ضد گلوله است که اجازه عبور تیر را به بدن شما کمتر می دهد و جان شما را کم کم بهبود می بخشد.

5.شیء ها: هرشیئی در بازی می تواند مورد استفاده شما به عنوان سنگر و یا پناهگاه باشد ولی حتما شیء باید مناسب قد و هیکل شخصیت اول باشد ولی حتی اگر سنگ هم کوچک باشد با خوابیدن شخصیت می توانید در پشت ان پناه بگیرید که همین پناه گرفتن یکی از اصل های مهم در گیم پلی بازی به حساب می آید.

می بینید که امکانات گیم پلی برای شما بسیار زیاد است و دست شما برای نحوه به انجام رساندن ماموریت ها کاملا باز و آزاد است.

اسلحه ها : در بازی های اول شخص اسلحه یکی از پر اهمیت ترین قسمت های بازی به حساب می آید زیرا شما بیشتر اسلحه بازی را می بینید پس بیشتر روی جزئیات و انواع مختلف آن فکر می کنید.در بازی به علت حالت خاص گیم پلی تفنگ های مختلف با قدرت های مختلفی وجود دارد که هر کدام در زمان خاص خود کاربرد خود را نشان می دهند،بعضی از تفنگها مانند شاتگان و یا مسلسلهای سنگین با صدای بلند برای نبردهای سخت و درگیرانه مورد استفاده شما قرار خواهند گرفت این اسلحه ها قدرت بالایی دارند و زودتر حریف را به زمین می کشند در مقابل برخی از تفنگ ها سبک هستند که صدای کمتری دارند و حتی قابلیت وصل شدن صداخفه کن را هم روی خود دارند که این اسلحه ها برای ماموریتهای مخفی بسیار زیاد کاربرد دارد.تا اینجا مشخص کردیم که اسلحه هایی با خواص خاص در بازی کاربردهای گوناگونی را برای شما بازی می کنند ولی الان می خواهیم کمی بیشتر راجع به خود اسلحه ها و واقع گرایانه بودن آنها صحبت کنیم .شاید شما اسلحه واقعی در دست نگرفته باشید ولی اگر یک بار در دست گرفته باشید(پسرا نگران نباشن سال سوم دبیرستان به صورت اجباری باید برین پایگاه بسیج اونجا تفنگ دستتون می دن!!!؟؟ )می فهمین که واقعا تیر اندازی کار ساده ای نیست ولی در بازیها انگار دارید بادکنک هوا می کنید و بگذریم از فیلمهای تلوزیون که پر شدن از تخیلات طوری که طرف با کولتش از روی هلکوپتر به یه فردی که روی زمینه شلیک می کنه!!!؟؟خوب این حرفها رو برای این زدم که بهتون بگم در این بازی وقتی تفنگ رو در دست می گیرید و راه می یوفتیدواقعا حس یک تفنگ واقعی را دارید مثلاتفنگ بزرگتر باعث می شود که شما کمی سخت تر راه بروید و اسلحه سبک تر شما را چابک تر خواهد کرد.شلیک کردن در بازی به خاطر همین حالت واقع گرایانه بودن بازی کمی سخت است و ممکن است در ابتدای بازی که به آن عادت ندارید برای شما دردسر ساز شود زیرا همه ما با اسلحه ها بادکنکی بازیهای دیگر اخت گرفتیم!! پس در نتیجه کمی باید بیشتر روی کاربرد اسلحه ها فکر کنیم.وقتی شلیک صورت می پذیرد باز بسته به نوع تفنگ ،تفنگ به شما لگد می زند...در مورد اسلحه ها باز هم می شود گفت مثلا بعضی از تفنگها به خاطر صدای بلندشان ممکن است شما را گیج کنند که با تار شدن چند ثانیه بازی ،بازی می خواهد به شما این حالت را نشان بدهد البته این حالت در پی سی های قوی بهتر و زیباتر خود را نشان می دهد.در مورد قیافه اسلحه ها نیز بسیار زیاد کار شده است طوری که وقتی آن را در دست می گیرید حس یک اسلحه واقعی را کاملا در دل شما زنده خواهد کرد.بعد از شلیک کردن پوکه تفنگ روی زمین می افتد و در همان جا اگر دقت کنید می توانید پوکه را روی زمین پیدا کنید. در کل در بازی شما بیشتر از اسلحه با نامScar استفاده می کنیدکه اسلحه سنگین و قوی است که حتی قابلیت آپگرید شدن و وصل شدن دوربین نشانه دار را هم دارد و حتی می توانید با بستن یک قاب به آن از لگدهای مزاحمت بار این اسلحه کم کنید.در بازی تفنگ مخصوصی نیز برای نابود سازی تانکها و دیگر وسایل زمینی و هوایی در بازی وجود دارد که یک نمونه از آنXM102 است.در کل قسمت اسلحه ها بسیار دست شما را باز نگه داشته است طوری که از اسلحه های دشمن  و حتی موجودات فضایی نیز می توانید بعد از کشتنشان استفاده کنید.

اسلحه مخصوص XM102 می تواند به راحتی وسایل نقلیه دشمن را نابود سازد

طبیعت خارق العاده:در کمتر بازی شما حس یک طبیعت واقعی را می کنید،و شاید بتوان گفت این اولین بازی خواهد بود که اگر با گرافیک متوسط آن رو به رو شوید حس می کنید واقعا در یک دنیای واقعی در حال قدم گذاشتن هستید(گرافیک بالاش که بماند!!). در بازی بسته به مراحل مختلف طبیعت های گوناگونی پیش روی شما قرار می گیرد. اول بازی که در کنار ساحل و در درون جنگل است واقعا لذت بخش ترین قسمت گرافیکی بازی است زیرا وقتی شما پا در ساحل می گذارید می توانید حتی لاکپشتها ، پرندگان ساحلی را مشاهده کنید و وقتی وارد جنگل می شوید شکه تر خواهید شد. تک تک برگهای درختان بسته به نوع و قدرت باد تکان می خورند. و حتی موجودات و پرندگانی را نیز در درون جنگل خواهید دید و اینجا است که لذت بازی را بیشتر حس می کنید و اینجاست که شما دقیقا خود را درون یک بازی مجازی می بینید که کاملا با واقعیت نزدیک است می بینید و وقتی درون آن پا می گذارید و بازی می کنیدخود را درون بازی می بینید و تمام چالش ها و شکست انگار دقیقا برای خود شما اتفاق افتاده اند.حتی در درون دریا هم که در بعضی مراحل واردمی شوید می توانید دقیقا حس این را داشته باشید که در زیر دریا در حال حرکت هستید و حتی شما فشار آب را نیز حس خواهید کرد که این فوقالعاده است در این قسمت شما از جلبگ های دریایی گرفته تا ماهیان دریایی به صورت فوق العاده خواهید دید و من فکر نکنم تا به امروز به این زیبایی بازی درست شده باشد شاید مثالی بزنید و بگید جی تی ای 5 ولی باید گفت زیر آب جی تی ای5 واقعا در مقابل این بازی مانند میکرو است در برابر پلی استیشن3است؟؟قسمت هایی از بازی حالتی خاکی درشت شده است که این قسمت نیز بسیار زیبا است طوری که وقتی دشمن و یا یارهای خودی روی آن حرکت می کنند وجود خاک بلند شده را به راحتی می بینید و محیط بسیار طبیعی و عالی است.در برخی مراحل نیز در قسمت های یخی پا می گذارید که تسوط فضایی ها به این روز در آمده اند که این قسمت ها نیز بسیار زیبا و عالی است.

طبیعت خارق العاده ای در رو به روی شماست که همه چیزش قابل تخریب است

قسمت یخی بازی نیز بی نظیر و زیبا طراحی شده است

وسایل نقلیه:در بالا کمی در مورد وسایل نقلیه صحبت کردیم ولی من واقعا اونو کم دونستم چون این قسمت واقعا گسترده و پر کاربرد است:مطمئنا این بار هم  برای اولین بار است که با بازی رو به رو می شویم که همه وسایل نقلیه که در طول مسیر آن می بینید قابل استفاده باشد(به این سبک ها نگید بازی جی تی ای؟؟)، که این خود یک نوآوری بی نظیر است که واقعا تاثیر زیادی بر روی بازی می گذارد . در بازی شما قادر خواهید بود از تانکها با کاربردهای مختلف ،کامیون های سنگین که می توانید از روی دشمن ها عبور کنید!!!،هواپیماهای نظامی ، هلکوپترهای مدرن،قایق های موتوری می توانید استفاده کنید.خوب می بینید دست شما چقدر باز است مثلا در وسط مسیر یک هلکوپتر می بینید می توانیدآن را سوار شوید و با آن به محل ماموریت بروید وآنجا بمباران کنید و ماموریت را به پایان برسانید(البته دشمنان اینقدرم ماست نیستند؟؟) ولی می توانید تا نزدیک محل با هلکوپتر رفته تا سریع تر برسید و بعد با روش مخفی و یا هجومی دمار از روزگار دشمن در بیاورید و یا نه اصلا سوار هلکوپتر نشوید پس همه چیز در دست شماست!!نکته دیگر در مورد وسایل نقلیه که بسیار جالب است آسیب پذیری واقعا بی نظیر و واقعی آنها است طوری که اگر به یک ماشین عادی به باکش  با اسلحه ای سنگین چند شلیک بکنید به روی هوا خواهد رفت ، هر تیری باعث آسیب شیشه و قسمت ها مختلف ماشین می شود البته باز بستگی دارد سوار بر چه چیزی شده اید اگر سوار بر تانکهای مخصوص و قدرتمند شده اید فقط با آرپی چی ها مخصوص دشمن قادر به نابودی شما هستند.حتی لاستیک های ماشین نیز قابل تخریب هستند با شلیک گلوله و یا حتی با برخورد به یک سنگ تیز وسط جاده؟؟کنترل ماشین ها و وسایل نقلیه واقعا طبیعی است مثلا هلکوپتر ها و هواپیماها کنترل سختی دارند ولی ماشین ها خوب نسبت به ماشینهای هوایی ساده تر حرکت می کنند.در کل همه چیز از قایق ها تا هلکوپتر ها به قدری زیبا در ست شده اند که شما حتما سازندگان بازی را از اول تا آخر بازی تشویق می کنید.

با استفاده از حالت تخریبی بی نظیر بازی با شلیک تیر به چرخ ماشین دشمن ،دشمن را فلج کنید.

واقعا کنترل هر وسیله با کنترل وسیله دیگر متفاوت است

کاربرد نقشه: در بازی این مسئله بسیار جذاب است چون نقشه بازی بسیار کار آمد و خوب است و مانند بازی IGI2 قابلیت زومینگ بسیار خوبی دارد و همه چیز را در نقشه در بر می گیرد پس به راحتی می توانید به وسیله نقشه ای که دارید برنامه ریزی کنید که به چه شکلی ماموریت را به پایان برسانید تا نه تنها خون کمتری را از دست بدهید، بلکه راحتر بتوانید ماموریت را به پایان برسانید و در نتیجه لذت بیشتری ببرید.پس اینجا می فهمید هیچ چیز گیج کننده ای در بازی نیست و همه چیز عالی است.

نقشه بازی شما را یاد نقشه IGI2 می اندازد

هوش مصنوعیهوش مصنوعی تعجب انگیز:شاید من به جای استفاده از هوش مصنوعی باید می نوشتم هوش واقعی چون واقعا به ندرت می توانیم کاری احمقانه از دشمنان در این بازی ببینیم. دشمنان شما برای جان خود واقعا ارزش قائل هستند و به همین راحتی که فکر می کنید نمی توانید آنها را در جلوی تیر های خود بیندازید و از پا در بیاورید،آنها بعد از دین شما سعی می کنند به قسمت هایی از بدن شما شلیک کنند تا شما زودتر از پا در بیایید و در مقابل نیز سریع در مکانهای امن خود را مخفی می کنند تا از شلیک های شما در امان باشند  و اگر در کنار خود ماشین و یا هلکوپتر و یا وسیله نظامی ببینید به سرعت در آن سوار می شوند تا شما را از پای دربیاورند. اگر به مقر دشمنان حمله کنید آنها به سرعت پشت تیر بار های قوی خود و حتی در پشت تانکها و ذره پوشان قوی خود می روند و از نفوذ شما جلوگیری می کنند. با کوچکترین صدایی که به وجود می آورید دشمنان شک می کنند و آرام به سمت صدا حرکت می کنند، پس حتی حالت مخفی کاری نیز به خاطر هوش بالا برای شما سخت خواهد شد.در مراحلی که فضایی ها وارد عمل می شوند هوش فضایی ها را حتی کمی بیشتر از انسان های عادی می بینید ،آنها به راحتی شما را قافلگیر می کنند و بر سرتان لیزرهای یخ کننده می ریزند ، این حالت قافلگیری در انسانها نیز وجود دارد شما در حال رفتن در وسط جنگل هستید و به قول خودتان می خواهید دشمن را قافلگیر کنید ولی می بینید در محاصره دشمن افتاده اید و ان موقع است که می فهمید هوش بالای بازی در چه سطحی قرار دارد زیرا باید این بار دوباره بازی را از چک پونت قبلی شروع کنید!!!یارهای شما نیز هوش خوبی دارند و به خوبی پناه می گیرند و با دقت زیاد به سمت دشمنان شلیک می کنند ولی در کل در بازی اشتباهاتی را نیز می بینید که البته در طول بازی به ندرت اتفاق می افتد ولی در کل هوش مصنوعی نسبت به بازی های دیگر بی نظیر و عالی است.

مواظب خود باشید تا با فضایی ها درگیر نشوید چون به راحتی شما را به یخ تبدیل می کنند

دشمنان از هر جایی برای پنهان کردن خود استفاده میکنند و از هر وسیله ای برای نابودی شما...

تخریب پذیری و انفجار: این قسمت اهمیت فوقالعاده در بازی ها می تواند داشته باشد زیرا به هر چه واقعی تر شدن بازی کمک شایانی می کند در این بازی هر چیزی را که می بینید تخریب پذیر است مثلا حتی اگر به سرعت از لابه لای گیاهان حرکت کنید و یا به آنها شلیک کنید باعث شکسته شدن آن قسمت از گیاه خواهید شد و در نتیجه تخریب درخت می شود. در قسمت هایی از بازی که فضایی ها دیده می شوند باعث این می شوند که برخی از بازی به صورت یخ زده باشد در این حالت دیگر به هر چیزی تیر بزنید خورد می شود و مانند یخ می شکند حتی اگر روی زمین تیر بزنید هم یخ هایی بر هوا پخش می شوند که این بسیار زیبا است.در بازی انفجارات به زیبایی درست شده است و هیچ چیز غیر واقعی در آن دیده نمی شود ، اگر با آرپی چی به مواد احتراقی مثلا مانند یک ماشین سوخت بزنید می توانید یک انفجار بزرگ را از نزدیک ببینید. وقتی گلوله به یک هلکوپتر اصابت می کند، قسمتی از هلکوپتر که در حال آتش است باعث سقوط بقیه و بعد از برخورد هلکوپتر بر روی زمین شما شاهد یک انفجار بی نظیر خواهید بود  در بازی آتش دقیقا از روی واقعیت طراحی شده است و هیچ تفاوتی میان این آتش و واقعیت در ظاهر دیده نمی شود و این نشان از قدرت بی حد و اندازه بازی است،حتی اگر در وسط جنگل در گیری بالا بگیرد حتی شاهد آتش سوزی در  جایی که درگیری شدید بوده است هم هستید در کل تخریب و انفجارات دقیقا از روی واقعیت است و واقعا عالی است.

انفجار در بازی حالتی دیدنی و واقعی دارد

در صحنه بالا حالت تخریب بی نظیر و گوشه ای از حالت کنترلی تانک را می توانید ببینید.

در صحنه بالا حالت تخریبی بی نظیر بازی را می بینید

محیط آزاد ، تغییرات آب و هوایی و محیط درون صفینه: بازی حالت شب و روز دارد  و این حالت به وسعت بالای بازی بر می گردد شما می توانید به جای انجام ماموریت به گشت و گذار در قسمت های مختلف نقشه بپردازید بازی طوری طراحی شده است که در هر مرحله وسعتی بی نهایت در جلوی شما است و شما در هرجایی که  بخواهید می توانید پا بگذارید و اگر کمی صبر کنید می توانید غروب آفتاب و در نهایت شب را نیز ببینید که این مسئله بسیار زیبا و عالی است.منظور از وسعت بی نهایت این است که مثلا شما می توانید به بالای تمام کوه هایی که می بینید بروید و در کل دست شما برای انجام کارهای مختلف و در نتیجه لذت بردن از محیط زیبای بازی کاملا باز و آزاد است.در بازی حالت های گوناگون آب و هوایی را به زیبایی می بینید در بازی برف می بارد ، باران زمین مرده را سیراب می کند، در بعضی مناطق طوفان می وزد و واقعا خواهید دید همین تغییرات آب و هوایی چقدر برای شما فوق العاده خواهند بود.در قسمتی از بازی شما باید به صفینه فضایی وارد شوید ،و انگار درون آب رفته باشید همان فشار و همان بی وزنی را حس می کنید در حقیقت درون صفینه هوا نیست پس درگیری های درون آن نیز جالب توجه است پس از خارج شدن از صفینه نیز همه چیز به حالت یخ زده تبدیل شده اندو فضایی ها بر سر شما می ریزند.

 صحنه  ای از بازی را می بینید  که برف در حال بارش است

در درون صفینه حالت بی جوی بسیار زیبایی حکم فرما است که مطئنا از آن لذت زیادی را خواهید برد و طوری است که انگار درون آب هستید.

انتقاد اکثر منتقدین داخلی و خارجی:بیشتر منتقدین بر این معتقد هستند که بازی همه چیزش را از دیگر بازیها قرض گرفته است مثلا نقشه اش از IGI2، آن حالت لباسش را از بازی های نظیرRogue Trooper!!! و حتی گفته اند بازی هیچ چیز جدید را برای گفتن به ارمغان نداشته است البته مطمئنا خیلی چیز ها داشته است همین وسایل نقلیه ،حالت واقعی بودن تیر اندازی  ولی اگر هم بگوییم حق با آن ها است باید این رو گفت  که باید اون بازیباز از بازی راضی باشه که هست پس اگه از چند تا بازی خوب چیزی های عالیش  قرض گرفته بشه چیز زیاد مهمی نیست پس اصلا به نظر من این مشکل که نیست یک حسن است ، چون می توانیم بفهمیم که با سازندگان باهوشی طرف هستیم که هر طور شده با ساخت گرافیک بی نظیر و برداشت از دیگر بازی های خوب در زمینه های مختلف می خواستند بازی را بسازند که برای خود جایگاه خوبی داشته باشد. البته از این حرف هم نباید گذشت اینکه مطمنا یک بازی به نوآوری احتیاج دارد  و با نوآوری اون هست که همه به اون احترام می زارن ولی سازندگان بازی بیشتر وقتشون رو روی گرافیک منحصر به فرد بازی خرج کردن و نوآوری رو به دست قسمت قسمت های بازی ها خوب مختلف گذاشتند!!!

بازی کرایسیس واقعا پناهگاه امنی برای امن ماندن از دست این منتقدین ندارد!!!!!؟؟؟؟؟

گرافیکسیمز47: اشیاء و وسایل بی نظیرسیمز47: گرافیک فوق العاده:حالا وقت سر کله زدن با بهترین قسمت بازی است ، قسمتی که همه را به سوی خود جذب می کند گرافیک بی نظیر بازی است که در کوچکترین چیزهایی که در بازی وجود دارد می توانیم قدرتی ویژه را حس کنید.قدرتی که به موتور گرافیکی بی نظیر بازی برمی گردد ،موتوری که در حقیقت آپگرید شده موتور گرافیکی بازی FAR CRY  است و نام این موتور فوق قدرتمند Cry Engine 2 است .گرافیک بازی به چندین قسمت تقسیم شده است که به تک تک آنها می پردازیم:جزئیات ،فیزیک ،نورپردازی

جزئیات: وقتی صحبت از جزئیات در بازی می کنید می فهمید این قسمت از مرزهای یک بازی ساده کیلومتر ها جلوتر پا گذاشته است، طوری که وقتی که در بازی وارد می شوید جزئیات بازی شما را در خود می بلعند و شما خود را در وسط محیطی کاملا واقعی حس می کنید . وقتیکه در درون جنگل قدم می گذارید به حرف من بیش از پیش می رسید چون تا به امروز طبیعتی به این زیبایی در دنیای بازیها ندیده بودید!!  در زیر پای خود برگها و علف های خشک واقعا طبیعی را می بینید که حتی اگر روی آنها پا بگذارید خورد می شود! تکه تکه و قسمت به قسمت هر برگ درخت برای شما حس واقعی بودن را به ارمغان می آورد، تنه های درختان برای هر کدام از تکسچر خاصی برای ساخت استفاده شده است که واقعا شما را گیج و مبهوت می کند. همان علف های سالم اگر روی آنها پا بگذارید به صورت جالبی له می شوند و برای همیشه همان طور باقی می مانند .وقتی وسایل نقلیه روی زمین خاکی حرکت می کنند برای همیشه جای لاستیک آنها روی زمین باقی می ماند و مثلا از یک مکان چندین وسیله نقلیه عبور کند تمام آن جا های لاستیک به صورت زیبایی با هم مخلوط شده و محیطی حیرت انگیز را برای شما زنده می کنند.سنگی که در کنار جاده است با سنگی که کمی عقب تر بود از لحاظ جزئیات و برش بندی کاملا متفاوت و دگرگون است.جزئیات آب بسیار زیبا است ولی این جزئیات نیست که به آب یک حالت واقعی داده است (جلوتر معلوم می شود) ولی جزئیات باعث زیبایی هر چه بیشتر آب شده است.اگر بخواهیم در یک جمله این قسمت را تمام کنیم باید گفت بازی به تمام جزئیات یک دنیای واقعی اهمیت داده است و هیچ مشکلی در آن دیده نمی شود.

حتی در کف زمین نیز می توانید جزئیات خارق العاده بازی را به زیبایی حس کنید

فیزیک:مطمئنا فیزیک است که قسمتی از حالت طبیعی بازی را به نمایش می کشد و موتور گرافیکی بازی نیز کاری کرده است که تمام بازی دارای فیزیک و حجم باشند،مطمئنا اگر این حالت فیزیکی در بازی نبود شما این گرافیکی بی نظیر را نمی دیدید زیرا اگر مشکلی در این قسمت بود جزئیات نا مرتب نشان داده می شدند و حتی نور پردازی نیز به درستی عمل نمی کرد و در کل همه چیز به هم ریخته نمایش داده می شد ولی اکنون با یک فیزیک بی نظیر در عرصه بازی های کامپیوتری رو به رو هستیم طوری که به خاطر همین فیزیک است که تخریبات به زیبایی هر چه تمامتر صورت می پزیرند، وقتی که شما دشمن را به سمت یک خانه چوبی حل می دهیددقیقا به خاطر فیزیک بالا بسته به  شدت ضربه شما و بسته به وزن دشمن و باز بسته به قدرت خانه چوبی ویرانی های خاصی را می بینیم که واقعا زیبا و دیدنی است.فیزیک بازی باعث شده است که وقتی شما به هرجایی شلیک کنید آن محل باز بسته به تفنگ و گلوله استفاده  شده و فاصله تیر اندازی و بعد جنس جایی که به آن شلیک شده است آسیب متفاوتی را برای شما به نمایش بگذارد!!!وقتی درون آب یک نارنجک می اندازید می فهمید که قدرت فیزیک در کجا است زیرا آب به قطرات ریز معلق در هوا تبدیل می شوند و شما حس واقعی بودن آب را درک می کنید. وقتی به آسمان می نگرید و ابرهای زیبا و کاملا واقعی را می بینید حیرت می کنید ...در کل فیزیک با بازی کاری کرده است که شما حس بودن در کنار اجسام مختلف را حس کنید و از آن لذت ببرید.

این گسترده زیبا به وسیله بعد و فیزیک زیبا است که به این حالت خارق العاده در آمده است.

نورپردازی:وقتی که فیزیک و جزئیات در کنار هم قرار می گیرند ،هنوز یک جای بازی ناقص است. باید سایه ها و نورها به بازی زندگی ببخشند و این کار باعث زنده شدن همه چیز می شود و این کاری است که به زیبایی بازی برای شما آن را انجام داده است. در نور پردازی به قدری زیبا عمل شده است که واقعا گیج می شوید . برای اینکه همه چیز حجم دارد پس سایه دارد ولی در این بازی با سایه ای بسیار زیبا طرف هستید و دیگر باید سایه ها تیز و بسیار سیاه بازی های مختلف را فراموش کنید شما در هر جایی که می فرتید دقیقا سایه ای با یک رنگ خاص می دیدید ولی در این بازی شاید برای اولین بار باشد که با چنین نورپردازی طرف باشید سایه ها درون هم به زیبایی مخلوط می شوند و زیبایی خاصی را به وجود می آورند نورپردازی کاری کرده است که حتی در هنگام شلیک آتش های به وجود آمده در سر هر اسلحه با اسلحه دیگر کاملا متفاوت و واقع گرایانه باشد. در ساحل دریا به خاطر حالت خاص نورپدازی دریای بسیار زیبایی را خواهید دید و در درون دریا بسته به عمقی که دارید نور دیگر قدرت رسوخ کردن در دریا را ندارد و این حالتی است که در واقعیت نیز به همین صورت است و در بازی نیز به زیبایی درست شده است.

بازی به این زیبایی با این همه تکسچر های گوناگون و متفاوت واقعا بی نظیر است!!!

پخش آب به زیبایی و درگیری واقعا زیبا و واقعی

صدا گذاریسیمز47: صدا گذاری فوق العاده:می رسیم به قسمتی که باز هم به زیبایی و به عالی ترین شکل خودش ساخته شده است،صدا گذرای بازی بسیار عالی و زیبا درست شده است و شما وقتی در مکانهای نرم مانند علف ها پا می گذارید صدا گذاری کاملا با آن نرمی هم خوان است و شما واقعا لذت خواهید برد، قسمت های صفت و صخت نیز مانند جاده ها به خوبی صدا گذرای شده اند. اسلحه ها و وسایل نقلیه نیز واقعا صدای واقعی دارند و حتی صدای موتور ماشین های مختلف نیز از روی واقعیت درست شده اند و متفاوت هستند،آهنگهای بازی حس فیلم های هالیود اکشن بسیار حرفه ای و عالی  را به شما می دهد و بسیار برای شما لذت بخش هستند. همین بی نظیر بودن صدا گذاری باعث این شده است که شما واقعا احساس بودن در دل طبیعت را بکنید وقتی در وسط جنگل صدای خواندن پرندگان را می شوید و یا وقتی در بالای بلندی صدای فشار هوا را حس می کنید بسیار لذت خواهید برد و صداگذاری بازی را نیز برتر و زیباتر از بازی های دیگر حس می کنید.

نتیجه کلی:اگر شما سیستم حداقلی بازی را داشته باشید می توانید بازی زیبایی را برای خود تصور کنید ولی اصل این بازی را با کامپیوتر های فوق مدرن قابل اجرا است پس اگر بخواهید گرافیک اصل بازی را که در عکس ها می بینید مشاهده کنید باید کامپیوتر بسیار قوی داشته باشید. بازی کرایسیس بازی عالی است که می توانید حس یک بازی واقعی را در درون خود زنده کنید ولی مشکل کوتاه بودن بازی شاید شما را نیز آزار دهد ولی در کل مطمئنا با بهترین بازی سال 2007 برای کامپیوتر رو به رو هستید پس اگر کامپیوتر در حد حداقل آن را دارید این بازی را از دست ندهید در آخر امیدوارم از سیمز47 راضی باشید و باز هم به ما سر بزنید.

سیستم مورد نیاز:

سیستم حداقلی بازی :1 گیگ رم برای اکسپی(1.5 گیگ رم برای ویستا)،256 گرافیک تاپ و بقیه مخلفات نیز باید بالا باشد

سیستم کمتر از متوسط:2 گیگ رم(3 گیگ رم برای ویستا)،512 گرافیک تاپ و بقیه مخلفات نیز باید بالا باشد

سیستم متوسط(به صورت روان):4 گیگ رم(5 گیگ رم برای ویستا)،512 گرافیک تاپ و بقیه مخلفات نیز باید بالا باشد با یه سی پی یو فول از اون خراش!!

سیستم بالا و فوق بالا را بی خیال بشید ؟؟؟؟!!!

این سیستم حداقلی بازی به صورت خارجکی(باز می گم این سیستم حداقل بازی است!!!)

سیتسم عامل Windows XP Windows Vista
CPU 2.8 GHz 3.2 GHz یا Intel Core 2 Duo @ 2.2GHz, or AMD Athlon 64 X2 4400+
رم 1 GB RAM 1/5 or 2 GB RAM
فضای هارددیسک 12 GB of free space 12 GB of free space
گرافیک 256 MB video memory, NVIDIA GeForce 6800 GT/ATI Radeon 9800 Pro NVIDIA GeForce 8800 GTS 640 MB, or similar
کارت صدا DirectX 9.0c compliant card DirectX 9.0c compliant card

فکر نکنید سیستم حداقلی بازی،گرافیک بدی دارد در عکس بالا عکسی از بازی با سیستم حداقلی می بینید و واقعا  قابل تحمل است!!؟ ولی اصلا با گرافیک بالا قابل مقایسه نیست؟

امتیاز کرنوس به بازی:

گرافیک:10/10

صدا گذاری:10/10

گیم پلی:10/9.6

امتیاز نویسنده به بازی:10/9.6

(به خاطر سیستم مورد نیاز بسیار بالا،کوتاه بودن بازی، باگهای کوتاه در بازی،داستان بسیار تکرار شده!!!،پایان بد بازی)

امتیاز کل: 10/9.8 فوقالعاده{بهترین بازی کامپیوتری سال2007 از نظر کرنوس}

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد